12 April
2013

Kangasalan palveluseteli

Palveluseteli on keino yksityistää kunnallisia palveluja. Puheeni Kangasalan valtuustossa 8.4.2013.


Tästä se lähtee – Kangasalan julkisen terveydenhuollon yksityistäminen.

Suomi on Pohjolan villi itä. Johtavassa kapitalistisessa maassa Yhdysvalloissa presidentti Barack Obama haluaa maahan julkisen terveydenhuollon ja sairausvakuutuksen. Yhdysvaltain yksityinen terveydenhuoltojärjestelmä on henkeä kohti laskettuna maailman kallein ja tehottomin. Yli 30 miljoona amerikkalaista on sairausvakuutuksen ulkopuolella. Kannattaa katsoa Michael Mooren elokuva Sicko – aivan sairasta (2007), jossa kerrotaan miksi Yhdysvalloissa halutaan julkista terveydenhuoltoa. Elokuvaa myytiin Lentolan Prismassa talvella muutaman euron hintaan. Suomessa halutaan rappeuttaa toimiva julkinen terveydenhuolto ja aloittaa sen yksityistäminen palvelusetelin avulla.

Kangasalan Vasemmistoliitto ei hyväksy esittelylistan §63 palvelusetelin käyttöönotosta erikoissairaanhoidon lyhytjälkihoitoisissa toimenpiteissä. Kyseessä on ennakkotapaus, jolla avataan portit laajemmalle terveydenhuollon yksityistämiselle.

Olen selvittänyt palvelusetelikysymystä Jyväskylästä, missä on pitkä kokemus sen käytöstä, sekä asiaa tuntevalta lääkäriltä. Jyväskylässä on tällä hetkellä käytössä 11 seteliä, joihin käytetään noin 10 miljoonaa euroa vuodessa (Yle 19.10.2012). Tosin Jyväskylässäkään ei ole tehty kunnollista tutkimusta palvelusetelin vaikutuksista. Vastatessaan valtuustokyselyyn apulaiskaupunginjohtaja Pekka Utriainen totesi, että ”palveluseteleiden kohdalla on haluttu vaihtoehtoisia tuotantomuotoja, ei niinkään keskitytty hintaan” ja että ”ei voida tarkkaan tietää, miten yksityinen puoli voi tuottaa palvelun halvemmin” (Keskisuomalainen 11.1.2013).

Kangasalan Vasemmistoliitto ei hyväksy palvelusetelin käyttöönottoa erikoissairaanhoidon lyhytjälkihoitoisissa toimenpiteissä seuraavista syistä:

1) Kyseessä on ennakkotapaus, joka merkitsee alkua Kangasalan julkisen terveydenhuollon yksityistämiselle. Tämän jälkeen kasvain leviää. Pian etenkin sosiaalipuolen työntekijöitä irtisanotaan pakkoyrittäjiksi, joille sanotaan, että ostamme samat palvelut yritykseltä palvelusetelin tuella. Pidämme tätä varmana skenaariona.

2) Palveluseteli on kunnallista yritystukea. Kunnan tehtävä ei ole jakaa yritystukiaisia, jotka vääristävät kilpailua. Yksityiset saavat yrittää myös terveys- ja sosiaalialalla, mutta markkinaehtoisesti. Jos yksityiset eivät pysty tuottamaan hoitoa ja palveluja ilman tukiaisia, se osoittaa julkisen sosiaali- ja terveydenhuollon kustannustehokkuuden.

3) Päiväkirurgia ensimmäisenä kohteena on härskiä ja röyhkeää kermankuorintaa. Aloitetaan vähäisin kustannuksin helpoimmin tuotteistettavasta ja nopeimmin voittoa tuottavasta toiminnasta. Kallis ja vaativa erikoissairaanhoito jätetään julkiselle sektorille. Tyypillistä nykykapitalismia, jossa voitot yksityistetään ja tappiot sosialisoidaan.

4) Palvelusetelin ulottaminen erikoissairaanhoitoon on erikoinen ja tilanteeseen sopimaton aloite, koska valtakunnallinen Sote-uudistus on pahasti kesken. Television jatkojännäri Sote-uudistuksesta alati muuttuvine työryhmineen ja organisaatioineen on huonoa viihdettä. Vähin mitä valtuusto voi näin sekavassa tilanteessa vaatia, on asian lykkääminen, kunnes Sote-uudistuksen sisältö ja erikoissairaanhoidon tulevaisuus on selvillä. Siksi nimenomaan erikoissairaanhoitoon keskittyvä palveluseteli on haitallinen kentän ollessa käymistilassa.

Voi jopa kysyä käyttääkö yksityinen terveysbisnes tahallisesti hyväkseen Sote-sotkun aiheuttamaa sekavaa erikoissairaanhoidon tilaa päästäkseen käsiksi markkinoihin?

5) Osa tarjolla olevista yrityksistä on tunnettuja veroparatiisifirmoja. HS:n mukaan esimerkiksi Terveystalo kierrättää rahansa Luxemburgin kautta Bridgepost-yhtiön avulla. Mehiläinen puolestaan on parin sijoitusyhtiön kautta Jersey-saarella (HS 27.3.13, Kaleva 16.10.2012, Liisa Jaakonsaari).

6) Esittelyn tueksi ei esitetä minkäänlaista tutkimustietoa kustannuksista tai kuvitelluista säästöistä. Vasemmistoliiton ryhmä vaatii, että näin merkittävää päätöstä tehtäessä on esitettävä riittävät kustannuslaskelmat. Viittaan Jyväskylän kokemukseen. Siellä on todettu, että ensi alkuun terveysbisnes tarjoaa edullisia hintoja päästäkseen markkinoihin käsiksi. Kun markkinat on saatu haltuun, hinnat alkavat nousta. Jyväskylässä hammashoidon palveluyksikön johtaja Pirkko Paavola on todennut setelitoiminnan olevan kaupungille jopa 15 % kalliimpaa kuin oma toiminta (Keskisuomalainen 9. ja 16.12.2011, Jarmo Ritasen blogi 11.11.2011).

MUUTOSESITYS. Vasemmistoliiton ryhmä esittää, että VAL §63 ERIKOISSAIRAANHOIDON PALVELUSETELI palautetaan valmisteluun. Esitykseen palataan aikaisintaan Sote-uudistuksen pääsisällön selvittyä erikoissairaanhoidon osalta. Tällöin tehtävässä esityksessä on oltava asianmukaiset kustannuslaskelmat.

---
Esitys sai kolme ääntä. Perussuomalaisten hoitajaedustaja äänesti tyhjää. Lopullisessa äänestyksessä palveluseteliesitys voitti äänin 35-16. Vain Vas ja Sdp halusivat ehtoja palvelusetelille.
---
Tämä Kansan Uutisten juttu kannattaa lukea:

http://www.kansanuutiset.fi/uutiset/kotimaa/2943097/tutkija-palvelusetelista-nokkela-keino-yksityistaa-hyvinvointipalveluja



Posted by jmantyla at 18:11 | Comments (0)
<< Suomalainen hegemonia | Main | Vasemmisto ja uusliberalismi >>
Comments
There are no comments.
Post a comment